Рада експортерів та інвесторів при МЗС України

Огляд іноземних ринків, можливості розширення експорту української продукції

Посібник О.Голіздри "Експортувати просто: 10 кроків від виробництва до експорту"              

У посібнику просто і доступно описані всі етапи здійснення експорту товарів та послуг, детально подані рекомендації з пошуку ринків збуту адаптації товару для експорту, його просування тощо. У виданні детально висвітлені питання митних процедур, складання зовнішньоекономічного контракту, особливості бухгалтерського обліку і платежів. Також детально розглянуті варіанти доставки товару закордонним споживачам, фінансові інструменти ЗЕД, робота з персоналом.

Завантажити книгу безкоштовно у форматі pdf-файлу можна тут

Центр підтримки експортерів Представництва України при ЄС

Одним з основних пріоритетів діяльності Представництва України при ЄС є надання підтримки українським експортерам, що присутні або планують виходити на внутрішній ринок ЄС.

Зокрема, ПУ при ЄС підтримує робочі контакти з ключовими інституціями ЄС з питань функціонування його внутрішнього ринку та здійснення торгівельної політики, що дає змогу отримувати від них фахову допомогу, у т.ч. консультативну, при роботі із зацікавленими українськими виробниками. 

Детальніше з механізмом підтримки експортерів можна ознайомитись у відповідному розділі веб-сайту Представництва.

Електронна книга “Інтернаціоналізація бізнесу та вихід на ринки Європейського Союзу”

Електронну книгу можна завантажити безкоштовно за адресою http://bit.ly/eksport_do_ES.

Довідник Blue Guide (інформація про технічне регулювання)

Довідник містить структуровану інформацію про технічне регулювання, яка необхідна для ефективного виходу українського виробника на європейський та міжнародний ринки. Можна завантажити за посиланням: http://bit.ly/29NoHNc

Практичний довідник аграрного експортера до ЄС

Щодо Генералізованої системи преференцій США

В контексті надання сприяння вітчизняним експортерам у виході на американський ринок, Посольство активно відстежує питання ефективного використання можливостей Генералізованої системи преференцій США (Generalized System of Preferences, GSP). 

Детальна інформація із зазначеного питання доступна у відповідному розділі веб-сайту Посольства України в США.

Можливості доступу вітчизняних експортерів до ринку державних закупівель США в рамках Угоди про державні закупівлі СОТ

Приєднання України до Угоди про державні закупівлі СОТ (далі - Угода) надає можливість доступу вітчизняним експортерам, зокрема, до ринку державних закупівель Сполучених Штатів, який, за окремими оцінками, складає 300 млрд. дол. на рік (180 млрд. дол. на федеральному рівні та 120 млрд. дол. на рівні штатів).

Доступ до державних закупівель в США в рамках дії Угоди можливий напряму на двох рівнях:

федеральному (товари та послуги для потреб федеральних органів влади, за винятком: поштових послуг та пасажирських залізничних перевезень, окремих товарів для потреб Міністерства оборони США). Відсоток закупівель для потреб Міноборони складає 65-80% від загального обсягу щорічних федеральних закупівель США, які покриває дія Угоди.

З метою отримання можливості участі в державних закупівлях США потенційний постачальник повинен зареєструватися в Системі управління підрядами (https://www.sam.gov/). Реєстрація та доступ до системи є безкоштовними.

Загальна інформація про федеральні закупівлі вартістю понад 25 тис. дол., порядок обов’язкової (безкоштовної) реєстрації, оголошення про закупівлі, повідомлення про присудження контракту, роз’яснення та відповіді на питання потенційних учасників тендерів тощо розміщуються на федеральному порталі https://www.fbo.gov/. Портал також містить окремий розділ з відеоматеріалами та покроковими інструкціями для потенційних учасників державних закупівель (https://www.fbo.gov/?s=getstart&mode=list&tab=list&tabmode=list, https://www.fbo.gov/downloads/FBO_Vendor_Guide.pdf);

регіональному (ті ж товари та послуги, що й на федеральному рівні для потреб регіональних органів влади в 37 штатах та деяких установ федерального значення (наприклад, портові управління Нью-Йорку та Нью-Джерсі), за винятком окремих транспортних проектів). Кожен з штатів розміщує інформацію щодо потреб в закупівлях на офіційних веб-ресурсах (зведена інформація розміщена за сайті Офісу торговельного представника США: https://ustr.gov/issue-areas/government-procurement/additional-information-on-US-Procurement#Subcentral);

Крім цього, участь у державних закупівлях в США вітчизняних виробників також можлива через механізм субпідрядника (таку можливість надає Управління служб загального призначення США (U.S. General Services Administration), разом з чіткими роз’ясненнями функціонування такого механізму http://www.gsa.gov/portal/category/108219.

Щодо правил співробітництва з ООН у сфері тендерних закупівель

Протягом 2007-2014 років Секретаріат ООН щороку в середньому витрачав 3 млрд. дол. США на задоволення потреб усього спектру ООН. Найбільшими витратними статтями ООН в сфері закупівель є придбання послуг  (авіаперевезення, безпека, інженерні послуги, роз’яснювально-презентаційні програми, будівництво, логістика) та придбання продукції (продовольство, спеціалізована автомобільна техніка, хімпром, паливно-мастильні варіанти, програмне забезпечення, телекомунікація, комп’ютерна техніка, предмети особистого захисту). Оскільки сума закупівельних коштів формується на основі внесків держав-членів ООН, Секретаріатом впроваджено прозору систему моніторингу та управління у цій сфері.

Важливою умовою для участі національних компаній у тендерних закупівлях ООН є необхідність електронної (інтерактивної) реєстрації, яка містить три рівня пропозицій: базовий (до 40 тис. дол. США), перший рівень (від 40 до 500 тис. дол. США), другий рівень (від 500 тис. дол. США). Відділом закупівель ООН було також нещодавно введено (платну) автоматичну розсилку попереджень про проведення тендеру за окремими визами товарів та послуг. Реєстрація підприємств не гарантує перемоги за контрактом, оскільки у всіх тендерах необхідна постійна участь компанії та моніторинг критеріїв на відповідність тендерним вимогам, що можуть змінюватися.

В залежності від суми контракту система затвердження та ухвалення контрактів достатньо спрощена: регіональний рівень (закупівлі на місцях), рівень відділу та рівень заступника Генсекретаря у разі контракту на суму більшу ніж 500 тис. дол. США. 

Завантажити брошуру "Правила співробітництва з ООН у сфері тендерних закупівель"


Загальні інформаційні та аналітичні матеріали щодо перспектив просування окремих видів продукції на іноземні ринки збуту

 

Інформаційні матеріали щодо провідних асоціацій, об’єднань бізнесу іноземних країн, торгових палат, які можуть надавати сприяння українським компаніям у пошуку місцевих ділових партнерів

Інформаційні матеріали щодо іноземних електронних торгових майданчиків, баз даних підприємств тощо, які можуть використовуватись українськими підприємствами для пошуку ділових партнерів

Щодо перспектив розширення ринків збуту вітчизняної молочної продукції за кордоном

Інформаційно-аналітична довідка, підготовлена МЗС та закордонними дипломатичними установами України, у контексті проведення секторального засідання Ради 24 грудня 2014 р. за участі представників галузевих асоціацій та підприємств молочної галузі України.

Документ містить загальний огляд ринків молочної продукції в іноземних державах, особливості законодавчого регулювання імпорту такої продукції, а також перелік іноземних компаній та організацій, які можуть надати сприяння вітчизняним підприємствам у виході на місцеві рини збуту продукції.

Завантажити файл 

Перспективи просування продукції вітчизняних підприємств на ринки країн Латинської Америки

Ринки країн Латинської Америки та Карибського регіону залишаються на сьогоднішній день недооціненими та незнайомими більшості українських товаровиробників. При цьому, немає практично жодної сфери, де українські товари не були б витребувані в цих країнах, що робить ринки цих країн потенційно привабливими для вітчизняного експорту. 

Ознайомитись детальніше

Щодо основних аспектів виходу на ринки країн Західної Африки

Інформаційні матеріали Ради експортерів та інвесторів при МЗС України до засідання, присвяченого перспективам виходу на ринки країн Африки (24 грудня 2015 р.), щодо:

- загального стану двостороннього торговельно-економічного співробітництва України з окремими державами Африки - завантажити;

- перспектив просування продукції українського виробництва на африканські ринки - завантажити;

- рекомендації для вітчизняних товаровиробників щодо роботи на ринках країн Африки (зокрема, стосовно необхідних кроків для здійснення пошуку потенційного партнера; усталеної практики африканських компаній щодо роботи іноземними підприємствами; способів перевірки надійності та репутації місцевих компаній; чинних дозвільних процедур для здійснення поставок продукції; обмежень та потенційних перешкод для вітчизняних експортерів тощо) - завантажити;


Інформаційно-аналітичні матеріали та рекомендації для українських підприємств щодо ведення бізнесу в окремих країнах

Молдова. "Закон про інформування споживачів стосовно харчових продуктів" від 21.01.18

12.01.2018 р. в офіційному виданні Республіки Молдова «Monitorul Oficial» опубліковано «Закон про інформування споживачів стосовно харчових продуктів» № 279 від 15.12.2017 р. 

Зокрема, Законом визначена обов’язкова інформація про харчові продукти, включаючи лінгвістичні вимоги (обов’язкова інформація складається державною мовою РМ), вимоги щодо зазначення країни походження тощо.

Відповідальність за інформування споживача про харчові продукти, вироблені за межами РМ, покладається на імпортера продукції на молдовський ринок.

Зазначений Закон набуває чинності з 12.01.2019 р. 

Інформація щодо нових ставок акцизів на товари, які ввозяться в Азербайджан 

22 січня 2018 року в Азербайджанській Республіці (АР) затверджуються нові ставки акцизів на товари, які ввозяться на територію Азербайджану і підпадають під акцизний збір.

Зазначені нетарифні засоби Уряду АР запроваджуються у відповідності з Постановою Кабінету Міністрів Азербайджанської Республіки № 574 від 21 грудня 2017 р. Про внесення змін до Постанови Кабінету Міністрів Азербайджанської Республіки № 20 від 19 січня 2001 року «Про затвердження ставок акцизів товарів, що ввозяться на територію Азербайджанської Республіки, які підпадають під акцизний збір.

Нові ставки акцизів підакцизних товарів, що ввозяться на територію Азербайджанської Республіки

Умови реєстрації іноземних компаній з метою ведення інвестиційної діяльності в Туніській Республіці

Перелік мароканських компаній, які здійснюють перевірку ділової репутації експортерів

Марокко

Інформація щодо порядку відкриття іноземної компанії в Марокко: Завантажити

Інформація щодо особливостей митних процедур при імпорті в Марокко: Завантажити

Інформація щодо Національної стратегії інноваційного розвитку: Завантажити

Інформація щодо валютно-фінансового регулювання при імпорті до Марокко: Завантажити

Інформація щодо технічних аспектів державного регулювання в галузі промисловості і послуг: Завантажити

Інформація щодо системи оподаткування: Завантажити 

Інформація щодо спеціальних обмежень у галузі торгівлі товарами: завантажити.

Інформація щодо фармацевтичної промисловості Марокко: Завантажити.

Рекомендації для іноземних експортерів щодо виходу на бразильський ринок

Інформація щодо шляхів та особливостей виходу вітчизняних компаній на ринок ОАЕ

У рамках сприяння виходу та закріплення вітчизняних компаній на іноземних ринках, підготовлено інформацію щодо шляхів виходу українських компаній на ринок ОАЕ, а також методів та особливостей ведення бізнесу в країні.

Завантажити

Інформація щодо вимог до проведення та участі в тендерних процедурах у Туреччині (англ. мова) 

У рамках сприяння виходу та закріплення вітчизняних компаній на ринок Туреччини підготовлено інформацію стосовно вимог до проведення та участі в тендерних процедурах Туреччини згідно положень Закону Туреччини «Про державні закупівлі».

Мова тексту - англійська

Завантажити

Безкоштовні інтернет-сервіси пошуку інформації про суб’єктів господарської діяльності в Україні та закордоном. 

В рамках діяльності Ради експортерів та інвесторів при МЗС України підготовлений перелік безкоштовних інтернет-ресурсів в Україні та закордоном (здебільшого англійською мовою), які дозволяють перевірити різні аспекти право- та дієздатності того чи іншого суб’єкта господарювання  з метою з’ясування його надійності та доцільності введення з ним бізнесу. Зазначений перелік планується поступово збільшувати та оновлювати. 

Завантажити

Інформація для українських компаній щодо ведення бізнесу та налагодження взаємодії з діловими партнерами в Туреччині 

Інформаційні матеріали містять довідки щодо: організаційної структури підприємництва в Туреччині, кредитування «Ексімбанком» Туреччини проектів у іноземних країнах, реєстрації та діяльності в Туреччині представництв іноземних суб’єктів господарської діяльності, організованих промислових зон у Туреччині.

Завантажити матеріали

Організаційно-правові форми реєстрації компаній та ведення бізнесу в ОАЕ

Інформаційні матеріали стосовно окремих ринків Фінляндської Республіки

Інформаційні матеріали стосовно окремих ринків Республіки Ісландія

Інформація для українських компаній щодо ведення бізнесу в Узбекистані та окремих аспектів розвитку економіки держави

Матеріал містить інформацію щодо аспектів ведення бізнесу в Узбекистані, інвестиційної політики, а також пріоритетів розвитку транспортно-транзитної інфраструктури. Завантажити файл.

Інформація щодо особливостей входження іноземних компаній на ринок Держави Кувейт

Інформація щодо умов торговельно-інвестиційної діяльності в Нігерії

Загальні рекомендації щодо особливостей та умов входження українських суб’єктів господарювання на ринок Перу

Нідерланди: інформаційні матеріали для українських підприємств щодо окремих галузей економіки країни, її дозвільної системи та потенційних ділових партнерів

Інформаційно-аналітичні матеріали щодо:

•             інформаційних джерел, на яких розміщується інформація про закупівлі та міжнародні тендери в Королівстві Нідерланди;

•             останніх запитів нідерландських компаній – потенційних імпортерів вітчизняної продукції;

•             роздрібних торговельних мереж Нідерландів, які потенційно можуть стати замовниками вітчизняної харчової продукції;

•             органів фінансового контролю Королівства Нідерланди;

•             дозвільної системи в Королівстві Нідерланди;

•             страхування іноземних інвестицій в Нідерландах;

•             сільського господарства Королівства Нідерланди;

•             молочного сектору Королівства Нідерланди;

•             енергетичної галузі Королівства Нідерланди;

•             порядку реєстрації суден іноземного походження у Королівстві Нідерланди;

•             реєстрації юридичних та фізичних осіб-підприємців в Нідерландах.

Завантажити файли одним архівом.

Загальні умови ведення бізнесу у Катарі

Катаром створено привабливий інвестиційний клімат для стимулювання інвестиційної діяльності. Політично і соціально стабільна країна, незмінні умови інвестування сприяють залученню інвестицій переважно в енергоємні галузі. Крім того, Катар має ринково орієнтовану економіку, постійно оновлює законодавство у сфері інвестицій для підтримання економічної відкритості.

Митні збори, бюрократичні та процедурні обмеження є мінімальними або взагалі відсутні щодо всіх операцій, включаючи репатріацію іноземних капіталів; законодавство створено для забезпечення стимулів і засобів, які могли б допомогти підвищити рентабельність інвестицій.

Держава розвиває інфраструктуру, включаючи дороги, комунальне господарство, порти і комунікації як найвищий пріоритет, спрямований на диверсифікацію економіки, залучення іноземних інвестицій і збільшення джерел національного доходу.

Катар вдосконалює умови для залучення іноземної робочої сили, необхідної для реалізації проектів розвитку країни.

Інвестування в Катарі

«Закон про інвестиції в Катарі» (№ 13, 2000 р. з доповненнями), більш відомий як «Закон про іноземні інвестиції в економічну діяльність», регулює процес надходження іноземного капіталу в Катар.

Як правило, іноземні інвестори можуть інвестувати в усі галузі народного господарства за умови, що вони мають одного або кількох катарських партнерів, яким належить не менше 51% капіталу спільного підприємства, і за умови, що компанія зареєстрована відповідно до положень «Закону про комерційні компанії».

Згідно зі статтею 2 «Закону про іноземні інвестиції в економічну діяльність», міністр економіки та торгівлі може дозволити іноземним інвесторам мати частку в спільних підприємствах більшу, ніж 49 % (до 100 % від наявного капіталу) в таких окремих секторах, як сільське господарство, промисловість, охорона здоров'я, освіта, туризм, освоєння природних ресурсів або енергії і видобутку корисних копалин, за умови, що ці проекти відповідають визначеним пріоритетам розвитку країни; надають пріоритетну увагу оптимізації використання та підвищують цінність місцевої сировини і місцевих продуктів; які орієнтовані на експорт; впроваджують нові продукти та використовують новітні технології; націлені на залучення передових технологій або розвиток національних людських ресурсів.

Катар прагне не вводити жодних обмежень на іноземні інвестиції в країні, щоб забезпечити добросовісну конкуренцію між іноземними та катарським капіталом. Проте, іноземним інвесторам не дозволяється інвестувати у банківську сферу, страхування, питання комерційного представництва і торгівлю нерухомістю. Для здійснення інвестицій у банківську або страхову сферу для іноземних компаній потрібен дозвіл Уряду Катару.

«Закон про комерційні компанії» (Закон № 5, 2002 р. з доповненнями) регулює діяльність комерційних компаній. Стаття 68 цього Закону дозволяє компаніям, що належать державі або державним інституціям (мінімум 51 %), бути засновником одного або декількох акціонерних товариств одноосібно або спільно з одним або декількома національними або іноземними установами. Ці компанії звільняються від виконання вимог «Закону про комерційні компанії», якщо інше не вказано в їхньому меморандумі та статуті.

Катарський Фінансовий центр надає альтернативну платформу для суб'єктів, що спеціалізуються на фінансових послугах. Центр дозволяє іноземним організаціям, що пропонують фінансові послуги, зокрема, перестрахування, управління активами та джерелами венчурного фінансування, мати переваги у вигляді більш досконалого регуляторного режиму, а також дозволяє мати повністю іноземну власність.

Законом також передбачено, що, згідно з указом Еміра, іноземні компанії можуть володіти 100% акцій підприємств у таких секторах, як промисловість, сільське господарство, гірничодобувна промисловість, енергетика, туризм за умови, що інвестиції спрямовані на розвиток галузі, у сферах надання громадського сервісу або послуг, що служить суспільним інтересам. Закон також дозволяє іноземним інвесторам імпортувати для своїх проектів необхідні матеріали, які не є доступними на місцевому рівні.

В акціонерних компаніях лише 25 % капіталу може бути в іноземній власності, якщо інше не зазначено в меморандумі або статуті цієї компанії.

Передбачені державою загальні стимули для інвестицій:

• вільний імпорт і репатріація коштів.

• вільний переказ прибутку і активів.

• можливість вільного обміну валюти за стабільними ставками.

• безмитний імпорт матеріалів і устаткування, необхідних для створення, експлуатації або розширення проектів;

• 10 - річне звільнення від податку на прибуток з початку введення проектів у комерційну експлуатацію;

• безмитний імпорт сировини і напівфабрикатів, відсутніх на місцевому ринку і необхідних для промислових проектів;

• забезпечення необхідної земельної ділянки в промислових зонах для промислових проектів, тривалі терміни оренди за доступними цінами.

• забезпечення проектів енергією, паливом, водою та природним газом за конкурентними цінами (субсидованою ціною).

Уряд також пропонує додаткові стимули, такі як: 5-річні податкові канікули (за рішенням уряду); відсутність прибуткового податку на заробітну плату експатріантів; відсутність регулювання операцій з обміну валюти - катарський реал є вільно конвертованою валютою (1 долар США - 3,64 катарських ріалів); валютний курс залишається стабільним протягом двох десятиліть; якісні медичні та освітні установи.

У 1997 році створений Катарський банк розвитку із статутним капіталом в 200 мільйонів катарських реалів. 100 % власності банку належить Державі Катар. Одна з цілей заснування банку – забезпечення кредитування інвестиційних проектів за нижчою ставкою та більш тривалим терміном погашення.

Інформація щодо вільних економічних зон Сербії

Литва: можливості участі українських компаній в державних закупівлях, зокрема, в рамках будівництва газопроводів

Презентація «Участь українських компаній у державних закупівлях Литви»

(висвітлює правові / організаційні аспекти державних закупівель, рекомендації щодо порядку користування Центральною інформаційною системою публічних закупівель литовської Служби публічних закупівель).

Презентація «Клайпедський LNG-термінал»

Пропоновані презентаційні матеріали можуть бути корисними для українських підприємств, які мають намір брати участь у конкурсах з проведенням державних закупівель товарів, робіт і послуг у Литовській Республіці (в т.ч. у рамках будівництва газопроводів, зокрема проекту з’єднувального інтерконектору між газотранспортними системами Польщі та Литви (GIPL): зварювальні роботи, прокладення траси, спорудження тунелів, закупівля сталевих труб діаметром 711 мм тощо).

Велика Британія: механізми захисту інтересів українських компаній

Особливості ведення бізнесу у Великій Британії

Велика Британія на сьогодні перебуває на 7-му місті за рейтингом Світового Банку щодо спрощених процедур заснування компанії та ведення бізнесу на її території. Зокрема, на відкриття бізнесу у Великій Британії в середньому витрачається 12 календарних днів (11-ть днів - у країнах-членах Організації економічного співробітництва та розвитку). Входить у десятку найбільших товаровиробників і є другим найбільшим у світі експортером у сфері послуг.

Попри прогнозований дестабілізуючий вплив результатів референдуму ВБ та відсутність практичних результатів в переговорному процесі щодо виходу з ЄС, економіка Сполученого Королівства впродовж 2017 року продовжила демонструвати стримано позитивну динаміку, що спростовує численні прогнози про початок економічної кризи в країні та рецесії, пов’язаної з планами виходу з ЄС. Ситуація в економіці ВБ залишалася стабільною і характеризувалася станом очікування початку предметних переговорів з ЄС щодо майбутньої торговельної угоди.

Протягом 2017 року основним негативним ефектом від Brexit стало продовження девальвація фунта стерлінга, який з червня 2016р. втратив 20% своєї вартості. Однак ця тенденція, що призвела до зростання цін та скорочення реальних доходів населення, пішла на користь британським експортерам та економіці держави в цілому. За попередніми оцінками місцевих експертів, зростання ВВП ВБ в 2017р. становитиме 1,6%, в 2018р. – 1,4%. Починаючи з початку 2018 року населення ВБ вперше почне відчувати негативні економічні наслідки Brexit. Неминучим є збільшення внутрішнього державного боргу Уряду, який на сьогодні сягнув майже £1,6 трл., що становить 83,3% ВВП країни. До 2020 року Уряд може отримати дефіцит державних фінансів у розмірі £84 млрд.

Для стимулювання економіки Міністерство фінансів ВБ продовжує практику запозичень, особливо для фінансування великих інфраструктурних проектів, та відмовилося від балансування державного бюджету країни. Рівень безробіття в країні протягом року становив 4,2% та залишався найнижчим з 2008 року.

Головними загрозами на шляху збереження позитивних показників британської економіки продовжує залишатися ,насамперед, невизначеність моделі подальших торговельних відносин з ЄС після виходу, модальностей подальшої участі у Спільному ринку ЄС, зокрема, в рамках дворічного перехідного періоду та зменшення притоку прямих інвестицій в економіку країни. До внутрішніх факторів, які сповільнюють розвиток економіки Великої Британії, аналітики відносять також заходи Уряду з суворої бюджетної економії. Останнє вже спричинює появу кризових явищ в системах охорони здоров’я та соціального забезпечення Британії, а також негативно впливає на транспортну сферу.

Водночас, на сьогодні Сполучене Королівство має добре розвинену інфраструктуру та фізичний доступ до ринків Європи, передусім, через надводний транспорт, пряме залізничне сполучення з Францією, а також розвинену трубопровідну мережу з багатьма країнами Європи (зокрема, з Нідерландами, Бельгією та Норвегією) з транспортування нафти та газу. Сполучене Королівство також отримало в спадок, як одна з перших індустріалізованих країн, добре розвинений індустріальний сектор, що дозволяє країні залишатися одним з найбільших виробників інноваційної продукції, зокрема такої як двигуни для літаків фірми Роллс-ройс. Компанії, що оперують у країні, активно залучають послуги високопрофесійних експертів у галузях інженерного проектування, аерокосмічної сфери, архітектури, біотехнологій,  фармацевтики тощо.

Велика Британія є одним із світових лідерів в області інновацій та є потужним центром підготовки високоспеціалізованих кадрів, зокрема, завдяки чотирьом університетам, які входять у першу десятку найкращих університетів в Європі і в світі. Країна займає друге місце після США у категорії рівня якості науково-дослідної бази та отримала найбільшу кількість Нобелівських премій у порівнянні з іншими країнами за винятком США.

Лондон є одним з основних ділових центрів світу, що робить її привабливою для міжнародного бізнесу та значно спрощує встановлення і розвиток контактів у сфері міжнародних ділових відносин. У сфері надання фінансових, юридичних та інших бізнес-послуг Лондонський Сіті залишається ключовим міжнародним центром Великої Британії та є найбільшим світовим експортером фінансових послуг.

Спрощена система реєстрації бізнесу у Великій Британії, яка включає низку ключових аспектів (зокрема, запровадження принципу єдиного вікна, можливість реєстрації як на підставі документів, що надані в паперовій та електронній формах, так і на підставі "модельного статуту", наявність великого розмаїття організаційно-правових форм юридичних осіб тощо), створює сприятливі умови для ведення бізнес-діяльності як на території Сполученого Королівства, так і за його межами.

Система реєстрації бізнесу включає наступні ключові аспекти:

1. Запровадження принципу єдиного вікна.

Принцип єдиного вікна діє на території Великої Британії шляхом концентрації збору усієї реєстраційної інформації під час створення нової юридичної особи або особи-підприємця Державним реєстратором компаній Великої Британії "Companies House" (реєстраційна палата), зокрема через єдину систему реєстрації за участю Державного агентства з підтримки приватного бізнесу "Business Link".

Зазначена система функціонує у відповідності до Закону Великої Британії "Про компанії" від 2006 року (Companies Act 2006), та передбачає збір статутної інформації про компанію, а також податкової інформації для реєстрації у системі сплати корпоративного податку Податково-митній службі Великої Британії. Перелік інформації, якою можуть обмінюватися державні структури, визначається Законами Великої Британії "Про захист персональних даних" від 1998 року та "Про вільний доступ до інформації" від 2000 року, який у свою чергу вимагає, щоб основна частина інформації про компанії була доступна громадськості.

Загалом процес реєстрації компанії за принципом єдиного вікна (по інтернету - "онлайн") займає не більше 24 годин. При використанні паперового методу реєстрації – до п’яти робочих днів. При цьому, особа, що реєструє підприємницьку діяльність, має надати наступну документацію:

-         аплікаційну форму "IN01", яка є заявою на реєстрацію підприємства;

-         установчий договір, у якому зазначаються імена усіх учасників підприємства та підтвердження про їх згоду;

-         статут підприємства (якщо не використовується модельний статут);

-         додаткова інформація, якщо назва компанії містить слова, контекст яких може мати подвійне значення. Наприклад, при наявності слова "аудит" у назві компанії потрібно мати дозвіл від державного аудитора на використання такої назви. Найменування компанії регламентується Законом Великої Британії "Про назви компаній" від 2009 року.

Після реєстрації компанія отримує сертифікат про реєстрацію, який містить інформацію про те, що дана компанія зареєстрована на території Великої Британії та дату реєстрації.

2. Реєстрація на підставі документів, що надані в паперовій та електронній формах.

Чинне законодавство Великої Британії, а саме Закон "Про компанії" від 2006 року дозволяє Державному реєстру компаній Великої Британії "Companies House" здійснювати реєстрацію виключно в електронній формі з використанням сканованих копій установчих документів. Водночас реєстр залишає за собою право реєстрації за допомогою фізичних копій документів, надісланих на адресу державного реєстратора.

У випадку використання лише електронного методу реєстрації, процес відбувається за допомогою спеціального програмного обладнання, що надсилає інформацію по захищеним каналам у форматі "XML" на сервер державного реєстру (включаючи реєстраційні документи та звітність). Файли мають бути підписані спеціальним ідентифікаційним кодом, визначеним для кожної окремої компанії чи групи компаній. Компанія заздалегідь має поінформувати державний реєстр у письмовій формі про код, який вона буде використовувати для підпису своєї кореспонденції. Інші деталі подання документації в електронній формі залежать від реєстратора, що надає програмне забезпечення (список провайдерів програмного забезпечення можна знайти на сайті реєстру).

Усі копії сканованих документів у подальшому доступні для громадськості в електронній формі на сайті державного реєстру. Крім того, існує бездокументний варіант електронної реєстрації, який дійсний лише для приватних компаній закритого типу, що мають намір використовувати модельний статут.

3. Державна реєстрація на підставі модельного статуту при реєстрації юридичних осіб.

Законом "Про компанії" від 2006 року дозволяється реєструвати компанії з використанням модельного статуту. Використовувати модельний статут без змін можуть лише приватні компанії з обмеженою відповідальністю та акціонерні товариства.

4. Державна реєстрація юридичних осіб різних організаційно-правових форм.

Відповідно до чинного британського законодавства не існує принципових  відмінностей щодо державної реєстрації різних організаційно-правових форм юридичних осіб. Зокрема, для того, щоб заснувати британське товариство з обмеженою відповідальністю, необхідно, щоб не менше двох партнерів об’єдналося для певних цілей ведення підприємницької діяльності і підписало низку засновницьких документів. Як і для звичайних компаній, існує два методи реєстрації компанії:

- електронний метод: Найшвидший метод. Зареєструвати свої партнерські відносини можна через "онлайн" реєстраторів за допомогою спеціалізованого програмного забезпечення. Процес подання заяви та реєстраційні збори для кожного агентства та ПЗ індивідуальні.

- паперовий метод: Обробка стандартних паперових запитів в середньому займає до п’яти робочих днів. Існує і швидший метод – реєстрація по отриманню. Такі запити, що були отримані до 15-ї години дня протягом робочого тижня та мають позначку на конверті "Same-day Incorporation", обробляються у той самий день. Реєстраційні збори становлять 15 ф.ст. та 30 ф.ст. відповідно. Для реєстрації ТОВ потрібно заповнити англійською мовою (або із завіреним перекладом) форму "LL IN01" (вона має бути підписана особами, що засновують Товариство, а також особою, яка забезпечує реєстрацію самого Товариства, або британським адвокатом). Реєстраційні документи та банківський чек до сплати на ім’я Companies House мають бути надіслані на відповідну адресу Companies House. Це можливо зробити самостійно, або через спеціалізованого агента.

У формі "LL IN01" (що є відмінною від звичайної форми "IN01" для приватних компаній та акціонерних товариств) вказуються наступні деталі: назва майбутнього Товариства, юридична адреса Товариства, персональні дані партнера, а також персональні дані уповноваженого представника Товариства, якщо така особа буде призначена в Товаристві з обмеженою відповідальністю. Особа, що відповідає за реєстрацію Товариства, несе персональну відповідальність за достовірність інформації, вказаної у формі "LL IN01".

Якщо співробітниками реєстраційної компаній Великої Британії "Companies House"» буде встановлений факт невідповідності інформації, вказаної у формі, то на особу, що відповідає за реєстрацію Товариства, може бути накладений штраф у розмірі п’яти тисяч фунтів стерлінгів і цій особі заборонять реєструвати підприємства впродовж двох років.

Назва Товариства з обмеженою відповідальністю повинна в обов’язковому порядку містити абревіатуру або повністю вказувати на те, що це підприємство зареєстроване у формі Товариства з обмеженою відповідальністю. Наприклад, назва Товариства може бути вказана як "COMPANY, LLP" або як "COMPANY Limited Liability Partnership". Існує ряд обмежень на використання різних слів і словосполучень в назві Товариства. Секретар (реєстратор) державного реєстру має повне право зобов’язати змінити назву підприємства впродовж 12 місяців з моменту його реєстрації. Ця вимога може виникнути у тому випадку, якщо назва компанії виявиться схожою з назвою іншої компанії, зареєстрованої на території Сполученого Королівства.

Після того, як форми для заснування Товариства з обмеженою відповідальністю належним чином оформлені, підписані і відправлені на адресу державного реєстру, експерти реєстратора перевіряють інформацію, вказану у формах "LL IN01", а також інформацію, вказану в заяві на реєстрацію нового підприємства. Якщо форми і заява були підготовлені відповідно до вимог законодавства, Товариство з обмеженою відповідальністю буде зареєстровано, і його співвласники отримають свідоцтво про реєстрацію.

На відміну від вимог до обов’язкової реєстрації засновницького договору і статуту компанії з обмеженою відповідальністю в реєстрі компаній, учасники і особи, що засновують Товариство з обмеженою відповідальністю, не повинні реєструвати партнерську угоду в процесі установи Товариства з обмеженою відповідальністю.

Відповідно до Закону "Про благодійну діяльність" від 2011 року основна частина громадських організацій може не проходити державної реєстрації, якщо її членів задовольняє пряма юридична та фінансова відповідальність за дії організації. Незважаючи на це, такі організації, у випадку проведення благодійної діяльності, можуть стати на облік у Комісії з благодійних організацій та отримувати відповідні переваги під час оподаткування.

У випадку реєстрації благодійної організації, організація повинна надати копії статуту, перелік офіційних членів (які у цьому випадку називаються опікунами), інформацію про банківські рахунки організації, а також чітко визначену мету діяльності компанії.

У відповідності до Закону Великої Британії "Про благодійність" від 2011 року усі громадські формування, основною діяльністю яких є благодійність з річним доходом у 5000 фунтів стерлінгів або більше підлягають обов’язковій реєстрації у Комісії з благодійних організацій. Такі організації можуть також отримати повноцінний статус юридичної особи, з тією лише різницею, що на відміну від звичайних компаній, вони надаватимуть регулярну фінансову та податкову звітність до Комісії, а не до державного реєстру.

Відповідно до Закону "Про кооперативи, суспільно-корисні формування та кредитні союзи" від 2010 року, якщо організація інвестує усі свої доходи у розбудову суспільно-корисної діяльності, вона може зареєструватися знову з дозволу Комісії у державному реєстрі, надавши реєстратору лише форму "IN01" та "CIC37" (підтвердження того, що ця компанія не займається благодійною діяльністю). Якщо організація займається суспільно-корисною діяльністю, але також отримує дохід, то такі формування (наприклад, кооперативи) реєструються у реєстрі компаній "Industrial and provident society" (IPS).

Що стосується філій транснаціональних компаній, то вони мають зареєструвати свої представництва впродовж одного місяця після їх заснування на території Великої Британії. Реєстраційний процес принципово не відрізняється від реєстрації звичайної юридичної особи з тією лише відмінністю, що замість форми "IN01" надається форма "OS IN01" та назва філії має містити назву основної компанії. При цьому компанія надає фінансову та бухгалтерську звітність у відповідності до законодавства своєї країни на рідній мові з перекладом англійською.

5. Оновлення інформації реєстру про компанії.

Відповідно до Закону "Про компанії" від 2006 року більшість компаній, зареєстрованих у державному реєстрі, мають кожні 12 місяців і 18 місяців після свого заснування надавати фінансову та податкову звітність до державного реєстру у паперовій чи електронній версіях. Також у випадку зміни торгової адреси, членів правління, статутної документації, компанії мають оперативно поінформувати про це  державний реєстр. У випадку невиконання зазначених вимог, компанію буде вилучено з реєстру.

6. Функціонування веб-порталу з надання послуг з державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців.

Сайт державного реєстру компаній “Companies House” знаходиться за адресою: https://beta.companieshouse.gov.uk. Реєстр компаній “Companies House” підтримує функціонування свого порталу повністю за свій кошт. Портал надає послуги реєстрації компаній (14-100 фунт. стр.), перевірки факту реєстрації компанії (безкоштовно), отримання загальних відомостей про компанії (безкоштовно), отримання доступу до документації компанії (безкоштовно), моніторинг компаній, подача звітної інформації компаніями, кредитна оцінка компанії, отримання загальної інформації після реєстрації компаній (безкоштовно) тощо.

Інформація щодо обов’язкової сертифікації товарів для експорту до Китаю