Рада експортерів та інвесторів при МЗС України

Огляд іноземних ринків, можливості розширення експорту української продукції

Центр підтримки експортерів Представництва України при ЄС

Одним з основних пріоритетів діяльності Представництва України при ЄС є надання підтримки українським експортерам, що присутні або планують виходити на внутрішній ринок ЄС.

Зокрема, ПУ при ЄС підтримує робочі контакти з ключовими інституціями ЄС з питань функціонування його внутрішнього ринку та здійснення торгівельної політики, що дає змогу отримувати від них фахову допомогу, у т.ч. консультативну, при роботі із зацікавленими українськими виробниками. 

Детальніше з механізмом підтримки експортерів можна ознайомитись у відповідному розділі веб-сайту Представництва.

Електронна книга “Інтернаціоналізація бізнесу та вихід на ринки Європейського Союзу”

Електронну книгу можна завантажити безкоштовно за адресою http://bit.ly/eksport_do_ES.

Довідник Blue Guide (інформація про технічне регулювання)

Довідник містить структуровану інформацію про технічне регулювання, яка необхідна для ефективного виходу українського виробника на європейський та міжнародний ринки. Можна завантажити за посиланням: http://bit.ly/29NoHNc

Практичний довідник аграрного експортера до ЄС

Щодо Генералізованої системи преференцій США

В контексті надання сприяння вітчизняним експортерам у виході на американський ринок, Посольство активно відстежує питання ефективного використання можливостей Генералізованої системи преференцій США (Generalized System of Preferences, GSP). 

Детальна інформація із зазначеного питання доступна у відповідному розділі веб-сайту Посольства України в США.

Можливості доступу вітчизняних експортерів до ринку державних закупівель США в рамках Угоди про державні закупівлі СОТ

Приєднання України до Угоди про державні закупівлі СОТ (далі - Угода) надає можливість доступу вітчизняним експортерам, зокрема, до ринку державних закупівель Сполучених Штатів, який, за окремими оцінками, складає 300 млрд. дол. на рік (180 млрд. дол. на федеральному рівні та 120 млрд. дол. на рівні штатів).

Доступ до державних закупівель в США в рамках дії Угоди можливий напряму на двох рівнях:

федеральному (товари та послуги для потреб федеральних органів влади, за винятком: поштових послуг та пасажирських залізничних перевезень, окремих товарів для потреб Міністерства оборони США). Відсоток закупівель для потреб Міноборони складає 65-80% від загального обсягу щорічних федеральних закупівель США, які покриває дія Угоди.

З метою отримання можливості участі в державних закупівлях США потенційний постачальник повинен зареєструватися в Системі управління підрядами (https://www.sam.gov/). Реєстрація та доступ до системи є безкоштовними.

Загальна інформація про федеральні закупівлі вартістю понад 25 тис. дол., порядок обов’язкової (безкоштовної) реєстрації, оголошення про закупівлі, повідомлення про присудження контракту, роз’яснення та відповіді на питання потенційних учасників тендерів тощо розміщуються на федеральному порталі https://www.fbo.gov/. Портал також містить окремий розділ з відеоматеріалами та покроковими інструкціями для потенційних учасників державних закупівель (https://www.fbo.gov/?s=getstart&mode=list&tab=list&tabmode=list, https://www.fbo.gov/downloads/FBO_Vendor_Guide.pdf);

регіональному (ті ж товари та послуги, що й на федеральному рівні для потреб регіональних органів влади в 37 штатах та деяких установ федерального значення (наприклад, портові управління Нью-Йорку та Нью-Джерсі), за винятком окремих транспортних проектів). Кожен з штатів розміщує інформацію щодо потреб в закупівлях на офіційних веб-ресурсах (зведена інформація розміщена за сайті Офісу торговельного представника США: https://ustr.gov/issue-areas/government-procurement/additional-information-on-US-Procurement#Subcentral);

Крім цього, участь у державних закупівлях в США вітчизняних виробників також можлива через механізм субпідрядника (таку можливість надає Управління служб загального призначення США (U.S. General Services Administration), разом з чіткими роз’ясненнями функціонування такого механізму http://www.gsa.gov/portal/category/108219.

Щодо правил співробітництва з ООН у сфері тендерних закупівель

Протягом 2007-2014 років Секретаріат ООН щороку в середньому витрачав 3 млрд. дол. США на задоволення потреб усього спектру ООН. Найбільшими витратними статтями ООН в сфері закупівель є придбання послуг  (авіаперевезення, безпека, інженерні послуги, роз’яснювально-презентаційні програми, будівництво, логістика) та придбання продукції (продовольство, спеціалізована автомобільна техніка, хімпром, паливно-мастильні варіанти, програмне забезпечення, телекомунікація, комп’ютерна техніка, предмети особистого захисту). Оскільки сума закупівельних коштів формується на основі внесків держав-членів ООН, Секретаріатом впроваджено прозору систему моніторингу та управління у цій сфері.

Важливою умовою для участі національних компаній у тендерних закупівлях ООН є необхідність електронної (інтерактивної) реєстрації, яка містить три рівня пропозицій: базовий (до 40 тис. дол. США), перший рівень (від 40 до 500 тис. дол. США), другий рівень (від 500 тис. дол. США). Відділом закупівель ООН було також нещодавно введено (платну) автоматичну розсилку попереджень про проведення тендеру за окремими визами товарів та послуг. Реєстрація підприємств не гарантує перемоги за контрактом, оскільки у всіх тендерах необхідна постійна участь компанії та моніторинг критеріїв на відповідність тендерним вимогам, що можуть змінюватися.

В залежності від суми контракту система затвердження та ухвалення контрактів достатньо спрощена: регіональний рівень (закупівлі на місцях), рівень відділу та рівень заступника Генсекретаря у разі контракту на суму більшу ніж 500 тис. дол. США. 

Завантажити брошуру "Правила співробітництва з ООН у сфері тендерних закупівель"


Загальні інформаційні та аналітичні матеріали щодо перспектив просування окремих видів продукції на іноземні ринки збуту

Щодо перспектив розширення ринків збуту вітчизняної молочної продукції за кордоном

Інформаційно-аналітична довідка, підготовлена МЗС та закордонними дипломатичними установами України, у контексті проведення секторального засідання Ради 24 грудня 2014 р. за участі представників галузевих асоціацій та підприємств молочної галузі України.

Документ містить загальний огляд ринків молочної продукції в іноземних державах, особливості законодавчого регулювання імпорту такої продукції, а також перелік іноземних компаній та організацій, які можуть надати сприяння вітчизняним підприємствам у виході на місцеві рини збуту продукції.

Завантажити файл 

Перспективи просування продукції вітчизняних підприємств на ринки країн Латинської Америки

Ринки країн Латинської Америки та Карибського регіону залишаються на сьогоднішній день недооціненими та незнайомими більшості українських товаровиробників. При цьому, немає практично жодної сфери, де українські товари не були б витребувані в цих країнах, що робить ринки цих країн потенційно привабливими для вітчизняного експорту. 

Ознайомитись детальніше

Щодо основних аспектів виходу на ринки країн Західної Африки

Інформаційні матеріали Ради експортерів та інвесторів при МЗС України до засідання, присвяченого перспективам виходу на ринки країн Африки (24 грудня 2015 р.), щодо:

- загального стану двостороннього торговельно-економічного співробітництва України з окремими державами Африки - завантажити;

- перспектив просування продукції українського виробництва на африканські ринки - завантажити;

- рекомендації для вітчизняних товаровиробників щодо роботи на ринках країн Африки (зокрема, стосовно необхідних кроків для здійснення пошуку потенційного партнера; усталеної практики африканських компаній щодо роботи іноземними підприємствами; способів перевірки надійності та репутації місцевих компаній; чинних дозвільних процедур для здійснення поставок продукції; обмежень та потенційних перешкод для вітчизняних експортерів тощо) - завантажити;


Інформаційно-аналітичні матеріали та рекомендації для українських підприємств щодо ведення бізнесу в окремих країнах

Інформація для українських компаній щодо ведення бізнесу та налагодження взаємодії з діловими партнерами в Туреччині 

Інформаційні матеріали містять довідки щодо: організаційної структури підприємництва в Туреччині, кредитування «Ексімбанком» Туреччини проектів у іноземних країнах, реєстрації та діяльності в Туреччині представництв іноземних суб’єктів господарської діяльності, організованих промислових зон у Туреччині.

Завантажити матеріали

Організаційно-правові формі реєстрації компаній і ведення бізнесу в ОАЕ

Інформаціні матеріали стосовно окремих ринків Фінляндської Республіки

Інформаціні матеріали стосовно окремих ринків Республіки Ісландія

Інформація для українських компаній щодо ведення бізнесу в Узбекистані та окремих аспектів розвитку економіки держави

Матеріал містить інформацію щодо аспектів ведення бізнесу в Узбекистані, інвестиційної політики, а також пріоритетів розвитку транспортно-транзитної інфраструктури. Завантажити файл.

Інформація щодо особливостей входження іноземних компаній на ринок Держави Кувейт

Інформація щодо умов торговельно-інвестиційної діяльності в Нігерії

Загальні рекомендації щодо особливостей та умов входження українських суб’єктів господарювання на ринок Перу

Нідерланди: інформаційні матеріали для українських підприємств щодо окремих галузей економіки країни, її дозвільної системи та потенційних ділових партнерів

Інформаційно-аналітичні матеріали щодо:

•             інформаційних джерел, на яких розміщується інформація про закупівлі та міжнародні тендери в Королівстві Нідерланди;

•             останніх запитів нідерландських компаній – потенційних імпортерів вітчизняної продукції;

•             роздрібних торговельних мереж Нідерландів, які потенційно можуть стати замовниками вітчизняної харчової продукції;

•             органів фінансового контролю Королівства Нідерланди;

•             дозвільної системи в Королівстві Нідерланди;

•             страхування іноземних інвестицій в Нідерландах;

•             сільського господарства Королівства Нідерланди;

•             молочного сектору Королівства Нідерланди;

•             енергетичної галузі Королівства Нідерланди;

•             порядку реєстрації суден іноземного походження у Королівстві Нідерланди;

•             реєстрації юридичних та фізичних осіб-підприємців в Нідерландах.

Завантажити файли одним архівом.

Загальні умови ведення бізнесу у Катарі

Катаром створено привабливий інвестиційний клімат для стимулювання інвестиційної діяльності. Політично і соціально стабільна країна, незмінні умови інвестування сприяють залученню інвестицій переважно в енергоємні галузі. Крім того, Катар має ринково орієнтовану економіку, постійно оновлює законодавство у сфері інвестицій для підтримання економічної відкритості.

Митні збори, бюрократичні та процедурні обмеження є мінімальними або взагалі відсутні щодо всіх операцій, включаючи репатріацію іноземних капіталів; законодавство створено для забезпечення стимулів і засобів, які могли б допомогти підвищити рентабельність інвестицій.

Держава розвиває інфраструктуру, включаючи дороги, комунальне господарство, порти і комунікації як найвищий пріоритет, спрямований на диверсифікацію економіки, залучення іноземних інвестицій і збільшення джерел національного доходу.

Катар вдосконалює умови для залучення іноземної робочої сили, необхідної для реалізації проектів розвитку країни.

Інвестування в Катарі

«Закон про інвестиції в Катарі» (№ 13, 2000 р. з доповненнями), більш відомий як «Закон про іноземні інвестиції в економічну діяльність», регулює процес надходження іноземного капіталу в Катар.

Як правило, іноземні інвестори можуть інвестувати в усі галузі народного господарства за умови, що вони мають одного або кількох катарських партнерів, яким належить не менше 51% капіталу спільного підприємства, і за умови, що компанія зареєстрована відповідно до положень «Закону про комерційні компанії».

Згідно зі статтею 2 «Закону про іноземні інвестиції в економічну діяльність», міністр економіки та торгівлі може дозволити іноземним інвесторам мати частку в спільних підприємствах більшу, ніж 49 % (до 100 % від наявного капіталу) в таких окремих секторах, як сільське господарство, промисловість, охорона здоров'я, освіта, туризм, освоєння природних ресурсів або енергії і видобутку корисних копалин, за умови, що ці проекти відповідають визначеним пріоритетам розвитку країни; надають пріоритетну увагу оптимізації використання та підвищують цінність місцевої сировини і місцевих продуктів; які орієнтовані на експорт; впроваджують нові продукти та використовують новітні технології; націлені на залучення передових технологій або розвиток національних людських ресурсів.

Катар прагне не вводити жодних обмежень на іноземні інвестиції в країні, щоб забезпечити добросовісну конкуренцію між іноземними та катарським капіталом. Проте, іноземним інвесторам не дозволяється інвестувати у банківську сферу, страхування, питання комерційного представництва і торгівлю нерухомістю. Для здійснення інвестицій у банківську або страхову сферу для іноземних компаній потрібен дозвіл Уряду Катару.

«Закон про комерційні компанії» (Закон № 5, 2002 р. з доповненнями) регулює діяльність комерційних компаній. Стаття 68 цього Закону дозволяє компаніям, що належать державі або державним інституціям (мінімум 51 %), бути засновником одного або декількох акціонерних товариств одноосібно або спільно з одним або декількома національними або іноземними установами. Ці компанії звільняються від виконання вимог «Закону про комерційні компанії», якщо інше не вказано в їхньому меморандумі та статуті.

Катарський Фінансовий центр надає альтернативну платформу для суб'єктів, що спеціалізуються на фінансових послугах. Центр дозволяє іноземним організаціям, що пропонують фінансові послуги, зокрема, перестрахування, управління активами та джерелами венчурного фінансування, мати переваги у вигляді більш досконалого регуляторного режиму, а також дозволяє мати повністю іноземну власність.

Законом також передбачено, що, згідно з указом Еміра, іноземні компанії можуть володіти 100% акцій підприємств у таких секторах, як промисловість, сільське господарство, гірничодобувна промисловість, енергетика, туризм за умови, що інвестиції спрямовані на розвиток галузі, у сферах надання громадського сервісу або послуг, що служить суспільним інтересам. Закон також дозволяє іноземним інвесторам імпортувати для своїх проектів необхідні матеріали, які не є доступними на місцевому рівні.

В акціонерних компаніях лише 25 % капіталу може бути в іноземній власності, якщо інше не зазначено в меморандумі або статуті цієї компанії.

Передбачені державою загальні стимули для інвестицій:

• вільний імпорт і репатріація коштів.

• вільний переказ прибутку і активів.

• можливість вільного обміну валюти за стабільними ставками.

• безмитний імпорт матеріалів і устаткування, необхідних для створення, експлуатації або розширення проектів;

• 10 - річне звільнення від податку на прибуток з початку введення проектів у комерційну експлуатацію;

• безмитний імпорт сировини і напівфабрикатів, відсутніх на місцевому ринку і необхідних для промислових проектів;

• забезпечення необхідної земельної ділянки в промислових зонах для промислових проектів, тривалі терміни оренди за доступними цінами.

• забезпечення проектів енергією, паливом, водою та природним газом за конкурентними цінами (субсидованою ціною).

Уряд також пропонує додаткові стимули, такі як: 5-річні податкові канікули (за рішенням уряду); відсутність прибуткового податку на заробітну плату експатріантів; відсутність регулювання операцій з обміну валюти - катарський реал є вільно конвертованою валютою (1 долар США - 3,64 катарських ріалів); валютний курс залишається стабільним протягом двох десятиліть; якісні медичні та освітні установи.

У 1997 році створений Катарський банк розвитку із статутним капіталом в 200 мільйонів катарських реалів. 100 % власності банку належить Державі Катар. Одна з цілей заснування банку – забезпечення кредитування інвестиційних проектів за нижчою ставкою та більш тривалим терміном погашення.

Інформація щодо вільних економічних зон Сербії

Литва: можливості участі українських компаній в державних закупівлях, зокрема, в рамках будівництва газопроводів

Презентація «Участь українських компаній у державних закупівлях Литви»

(висвітлює правові / організаційні аспекти державних закупівель, рекомендації щодо порядку користування Центральною інформаційною системою публічних закупівель литовської Служби публічних закупівель).

Презентація «Клайпедський LNG-термінал»

Пропоновані презентаційні матеріали можуть бути корисними для українських підприємств, які мають намір брати участь у конкурсах з проведенням державних закупівель товарів, робіт і послуг у Литовській Республіці (в т.ч. у рамках будівництва газопроводів, зокрема проекту з’єднувального інтерконектору між газотранспортними системами Польщі та Литви (GIPL): зварювальні роботи, прокладення траси, спорудження тунелів, закупівля сталевих труб діаметром 711 мм тощо).

Велика Британія: механізми захисту інтересів українських компаній